Patiënt sterft aan fentanylpleisters



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Patiënt sterft door overdosis van een fentanylpleister

Het zijn vaak verslaafden die fentanylpleisters gebruiken voor zelfmedicatie om hun drugsverslaving te vervangen. Er zijn ook talloze meldingen dat mensen zijn overleden na een verkeerde toepassing van de fentanyl-pleisters. In Beieren is een 46-jarige ondernemer uit Bremen overleden aan de bijwerkingen van de pijnpatch. Een wachtende patiënt had de patiënt een fentanylpleister voorgeschreven tegen de symptomen van een spit. Volgens de huidige kennis stierf de patiënt al na vijf dagen aan zuurstoftekort in de hersenen.

Fentanyl is een synthetische opioïde en het belangrijkste onderdeel van de pijnpleister. In Duitsland valt de werkzame stof onder de Narcotics Act (BTM) en kan daarom alleen door artsen worden voorgeschreven onder bepaalde wettelijke voorschriften.

De reisondernemer G.T. (Naam gewijzigd) was een exposant die een recreatiebeurs in Riem, Beieren bezocht. Toen hij probeerde de cabine te ontmantelen, leed hij veel pijn door een beknelde zenuw of spit. Eenmaal in het hotel nam de rugpijn toe en waren bewegingen nauwelijks mogelijk. Toen de pijn 's nachts verergerde, belde de man zijn vrouw in Bremen. Ze vond een lokale dokter die rond 3 uur 's nachts de hotelkamer binnenkwam. De 56-jarige dokter injecteerde morfine bij de man. Daarnaast gaf de arts de patiënt, die helemaal niet kon bewegen, wat pijnstillers zoals diazepam en oxycodon-tabletten en een fentanylpleister. Diezelfde patch valt echter onder de Narcotics Act, volgens de aanklacht medisch niet noodzakelijk. Bovendien was de dosering van het middel in de pleister met 100 microgram per uur duidelijk te hoog, betoogde de aanklager.

De volgende dag vond een hotelmedewerker de ondernemer bijna levenloos in het hotelbed. De man hapte alleen maar naar lucht, zei de getuige in zijn getuigenis. Een opgeroepen spoedeisende arts startte met succes reanimatie en kon T. weer tot leven wekken. Vervolgens werd T. naar de kliniek in Bogenhausen gebracht. Eenmaal daar diagnosticeerden de artsen ernstige hersenschade als gevolg van zuurstofgebrek. De man stierf een paar dagen later in het ziekenhuis.

Voordat de man in het ziekenhuis werd opgenomen, verwijderde de spoedarts in overleg met de spoedarts de pijnpleister die nog op de rug van de patiënt zat. Maar toen was het al te laat. De werkzame stof fentanyl was bij overdosering al in het lichaam terechtgekomen.

In de rechtbank zei de beschuldigde arts dat hij de pijnpleister niet op de patiënt had aangebracht. Hij vertelde de patiënt eerder dat hij de pleister alleen na overleg mocht gebruiken. Daarom gaf hij de patiënt zijn privé-telefoonnummer. De man meldde zich niet meer telefonisch en bracht de pleister blijkbaar zelf aan. De arts wist niet of de man eerdere ziektes had. De vrouw getuigde dat haar man slechts af en toe duizelig was.

De rechtbank vond het bewezen dat de dienstdoende arts "de regels van de medische kunst schond". Daarom moet hij nu een boete van 6.000 euro betalen. De goedkeuring wordt echter niet ingetrokken. (sb)

Auteur en broninformatie



Video: ini dia penyebabnya dan cara penanganan psoriasis di kepala!!


Vorige Artikel

Tatoeage: gezondheidsgevaren door tatoeages

Volgende Artikel

Lijnzaadolie met gezondheidsbevorderende werking